איך ללמוד לבגרות? טיפים להכנה לבגרות

תקופת הבגרויות יכולה להלחיץ את כל סוגי התלמידים. בין אם מדובר בתלמיד המצטיין שרגיל לקבל את הציונים הגבוהים ביותר בבית הספר, ובין אם מדובר בתלמיד שבית הספר לא בראש סדר העדיפויות שלו, כמות החומר הגדולה והלחץ הכבד שמופעל מבית הספר מכניס תלמידים רבים לתחושת תסכול וחשש.

עם זאת – אם ניגשים לתהליך הלמידה לבגרות בצורה הנכונה, אפשר לעבור את תקופת הבגרויות ברוגע, וגם לממש את מלוא הפוטנציאל שלנו בדרך.

 

איך להתכונן לבגרות?

לפני שנציין מהן הדרכים היעילות ביותר ללמוד את החומר לבגרות, חשוב להתייחס להיבט הנפשי של התכוננות לבגרות:

 

  • למרות שבמשך כל השנה, אם לא במהלך כל התיכון צוין בפנינו שהבגרות היא המבחן המשמעותי ביותר, ושההישגים שלנו בו קובעים את המשך חיינו, חשוב לנו לזכור – הבגרות היא רק מבחן. לא מדובר באירוע משמעותי יותר מכך, עלינו להתייחס אליו בתור מבחן ככל המבחנים.
    תלמידים רבים מגיעים למבחן הבגרות ונלחצים מגודל השעה, ורבים חווים את כל תקופת הבגרויות בתור חוויה שלילית ביותר. ההבנה שמבחן הבגרות הוא בסך הכל מבחן, יכולה לעזור לנו להיכנס לפרופורציות, ומתוך כך גם להירגע לקראתו.

 

  • דרך נוספת למנוע לחצים במהלך הבחינה הוא הדמיית הבגרות – לפתור מבחני בגרות חיצונית ופנימית קודמים, ולהציב שעון עצר אשר אנו חייבים לעמוד בו. אפשר גם לעשות זאת יחד עם חברים נוספים. הסיבה לכך היא שלעתים קרובות תלמידים אינם רגילים לסיטואציות מבחן הבגרות, בו יש כמות זמן מאוד מסוימת שלא ניתן לחרוג ממנה, וזאת באה יחד עם היקף חומר גדול מאוד. חשוב לתרגל מצבים בהם הזמן דוחק בנו על מנת שנדע כיצד לגשת למבחן עצמו לכשיגיע.

 

  • להנות מהחופש שניתן לנו, ולא לנצל את כל הזמן הפנוי ללמידה – מחקרים מוכיחים שלמידה רצופה במשך כל היום איננה יעילה. עלינו ללמוד מה הדרך היעילה ביותר לנו על מנת שנוכל לספוג כמה שיותר חומר, וגם לאפשר לעצמנו מנוחה ובילוי בזמן שאנחנו לא בבית הספר. חשוב לציין שהחופש שניתן לנו לצורך למידה לבגרות לא נועד אך ורק על מנת שנלמד בו, אלא שנוכל ללמוד, אך גם להישאר במצב נפשי טוב תוך כדי.

 

איך לומדים לבגרות?

לפני שניגש לשיטות יעילות ללמידה לבגרויות חשוב להבהיר נקודה אחת – כל אחד מאיתנו שונה, ומתוך כך גם טכניקות הלמידה הטובות ביותר עבורנו משתנות. על מנת לעצב את השיטה הכי נכונה בשבילנו ללמידה, חשוב לשמוע מגוון רחב של דעות ולבחור מה מתאים לנו. 

ישנם כמה עקרונות אובייקטיביים שמוכחים כיעילים בעת הלימוד למבחנים גדולים, לרבות מבחני הבגרות:

 

  • לימוד מסודר – מבחני הבגרות מגיעים לעתים קרובות בזמנים צפופים. ישנם ימים רבים אשר בהם אנחנו מתכננים ללמוד לכמה מבחנים במקביל. חשוב לעשות סדר בראש ולהחליט מה סדר העדיפויות שלנו – לאיזה מבחן הכי דחוף שנלמד, מה החומר שמצריך הכי הרבה ריכוז וכדו׳. מתוך כך נוכל לקבוע לוח זמנים מדויק שיושפע מהשעות בהן אנחנו הכי מרוכזים והחומר אותו אנחנו צריכים לתחזק ברמה הגבוהה ביותר.
  • סיכום החומר ושימוש באמצעים ויזואליים – סיכום החומר יכול לבוא לידי ביטוי בצורות מגוונות, לפי רצון וצורך התלמיד. זוהי שיטה מוכחת כיעילה עבור רוב התלמידים על מנת לקלוט את החומר בצורה המיטבית. שימוש בצבעים ומקררים גם כן מוכח כיעיל, וזוהי שיטה שמומלץ ביותר לנסות.
  • למידה באמצעות מורים פרטיים – שימוש במורים פרטיים הוא שיטה אשר הולכת ונעשית נפוצה יותר ויותר בקרב תלמידים בתיכון. בעוד שלעתים קרובות תלמידים לא מצליחים ללמוד את כל החומר יחד עם 40 תלמידים נוספים תחת מורה אחד, בשיעור פרטי הצרכים האישיים של כל תלמיד באים לידי ביטוי, ולו מותאמות באופן אישי השיטות הנכונות ביותר עבורו ללמידה.

 

חברת allteachers עוסקת בתחום השיעורים הפרטיים מזה זמן רב, והיא החברה הותיקה והמקצועית ביותר בישראל לצורך זה. הרשת פועלת בכל רחבי הארץ ומציעה מגוון רחב של תחומי עיסוק, אשר מועברים על ידי נבחרת של מורים מהמקצועיים בישראל. החברה מתמחה בתחומים רבים, לרבות הכנה לבגרויות. לפרטים נוספים אודות הרשת, לחצו כאן.

צור קשר

דילוג לתוכן