הכנה לכיתה א

הכנה לכיתה א’ היא תהליך מתמשך שמתחיל בפעוטון, נמשך בגן טרום חובה ומגיע לשיאו בגן חובה. אבל בעצם את ההתחלה החשובה ביותר למוכנות לכיתה א’ מקבלים הילדים מיום לידתם מההורים. הורה ששר לילדיו ומספר להם סיפורים, שלא מרשה לשבת שעות לפני הטלוויזיה והמחשב, אלא משחק איתם או מעודד אותם להעסיק את עצמם בציור, בלגו, בפלסטלינה וכו’, מכין את ילדיו לכיתה א’.

בשלות הילד לכיתה א’ היא היכולת של הילד לעבור ממסגרת משחקית למסגרת לימודית. בדרך כלל המוכנות מגיעה בין גיל שש לגיל שבע. אבל יש מקרים שהטווח גדל ומתמשך עד גיל שמונה. כדי להיות מוכן לבית הספר על הילד לדעת כבר בגיל הגן כמה מיומנויות בסיסיות.
הוא צריך להיות בעל כמה כישורים בסיסיים:
יכולת שפתית – כלומר, בעל יכולת לתאר תמונה במספר משפטים, לספר מקרה שקרה לו במשפטים אחדים, לתאר חפץ בצורה בסיסית (כף- כלי אוכל עם שקע לאכול מרק), לדעת לשייך חפצים לקטגוריות (רכבת זה כלי תחבורה, שולחן זה רהיט ). להכיר צבעים וגוונים, וצורות פחות שימושיות כמו גליל ואליפסה.
יכולת מוטורית – יכולת מוטורית גסה כמו דילוג, קפיצה על רגל אחת. יכולת מוטורית עדינה כגון גזירה במספריים, השחלת חרוזים על חוט, למתוח קו בין שתי נקודות, לאחוז עיפרון ולצבוע מבלי לצאת מהקווים.
יכולת קוגניטיבית – ידע עובדתי בסיסי על העולם, התמצאות במרחב, זיכרון שמיעתי, הילד צריך להיות מסוגל לחזור על חמש שש מילים שנאמרו לו, זיכרון חזותי שאומר שהוא יכול לזכור שישה פריטים אחרי שראה אותם למשך מספר שניות. יכולת קוגניטיבית מתבטאת גם ביכולת לשבת שעה שלמה ולשמור על קשב וריכוז.

כבר בגן חובה אפשר לעמוד על המוכנות של הילד לכיתה א’. אם אתם חושבים שהילד אינו מוכן כדאי לטפל בבעיה בחוג או אצל מורה פרטי.
לבסוף, בכל זאת מגיע החופש הגדול שבין גן החובה לבין כיתה א’ ואנחנו רוצים להיות בטוחים שהילד מוכן מכל הבחינות שהוזכרו לעיל. לשם כך אתם ההורים יכולים לעזור לילדיכם בכמה פעולות בסיסיות. תבררו אם הילד שמח לקראת כיתה א’, הראו לו את הדרך לבית הספר, בקרו בתוך בית הספר יחד עוד לפני פתיחת שנת הלימודים וכמו כן עבדו איתו על דפי עבודה רבים ככל שניתן.

צור קשר

דילוג לתוכן